Artikkelin kuva
lapsen kanssa

Älä opeta lasta tottelemaan, vaan ajattelemaan itse

Nyky-yhteiskunta vaatii ihmiseltä nopeaa reagointikykyä ja sopeutumista nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Siksi on tärkeää opettaa myös lapselle oman ajattelun taitoa ja kykyä reagoida uusissa tilanteissa siten, kuin tilanne vaatii. Tämä ei välttämättä ole se jokin valmis, ”ennalta ulkoa opeteltu” malli.

Ekaluokkalaiseni aloitti koulutien tänä syksynä ja muutaman viikon sitä kuljettuaan tielle ilmestyikin äkisti iso tietyömaa, joka vaati eräänä sateisena aamuna koulureitin muuttamista omatoimisesti. Ylpeänä hän koulun jälkeen kertoi oikaisseensa erään taloyhtiön pihamaan poikki, jotta pääsi tietyömaan ohitse turvallisesti. Toinen reitti olisi vaatinut kahta autotien ylitystä, joten luonnollisesti kehuin häntä tästä omatoimisesti tehdystä luovasta ratkaisusta. Hän kykeni ajattelemaan tilanteessa luovasti itse, vaikka olimme opettaneet, että tältä reitiltä ei ole lupa poiketa, kun kouluun kuljetaan.

Kirjailija Tiia Trogen sanoo, että lapsia ei pidäkään opettaa tottelemaan, vaan ajattelemaan.

“Kun lapsi on opetettu ajattelemaan itse, hän ei heti tottele kaikkea eikä mene lauman mukana, vaan osaa ajatella kriittisesti.”

Taidosta on hyötyä lapselle, jotta hän pärjää elämässä nyt ja myöhemmin. Teini-iässäkään ei tule menneeksi mukaan kaikkiin kaverien ehdottelemiin hömpötyksiin ja joutumasta vaikeuksiin, kun lapsen oma ajattelutaito on kehittynyt.

Ajatteluprosessia voi kehittää ottamalla lapsi mukaan suunnittelemaan ja valmistelemaan asioita. Aikuinen tekee isot päätökset, mutta lapsi voi olla mukana ideoimassa ja antamassa omia mielipiteitään asioihin.

Lapsi, joka osaa kyseenalaistaa ja keskustella asioista, tulee pärjäämään myös vuorovaikutussuhteissaan elämässä paremmin. Trogen korostaa, että ajattelukyvyt ovat eri lapsilla ja eri-ikäisillä hyvin erilaisia. Jokainen vanhempi onkin oman lapsensa paras asiantuntija.

Lapsen kanssa on hyvä yhdessä pohtia asioita, eikä heti tarjoilla ongelmiin valmiita ratkaisuja. Kun lapseni kouluun lähtiessä seuraavan kerran kysyy, pitääkö äiti laittaa paksumpi takki päälle, kehotankin häntä katsomaan lämpömittaria ja säätilaa ikkunasta ja sen jälkeen mietimme yhdessä näyttääkö ulkona siltä, että paksumpaa takkia jo tarvitaan.

Teksti: Riikka Harju