Artikkelin kuva
lifestyle

Prime-juoma nousi ilmiöksi nuorten keskuudessa – kauppias: ‘‘Tällaista en ole ikinä kokenut’’

Kansainväliseksi sensaatioksi ja myyntimenestykseksi noussut Prime-juoma eli Prime Hydration Drink on saanut valtaisan hypetyksen aikaan myös Suomessa. Erityisesti tubettajatähtinä tunnettujen amerikkalaisen Logan Paulin ja brittiläisen KSI:n eli Olajide Olatunjin luoma nesteytysjuomabrändi löi alkujaan läpi TikTokin ja muiden sosiaalisen median kanavien kautta.

Sittemmin Prime-juoma aiheutti niin kovan ostohuuman etenkin nuorison keskuudessa maailmanlaajuisesti, että nesteytysjuomat on myyty paikoitellen loppuun. Valtava kysyntä ja pienet tuote-erät johtivat trendijuoman hintojen huimaan nousuun. Suomessa puolen litran Prime-pullolla on ollut hintaa jopa 17,90 euroa, mutta hinnat ovat tulleet hieman alaspäin: tällä hetkellä Prime-juomia myydään paikoin noin kymmenen euron kappalehintaan.

Prime-juoma herättää kuhinaa suomalaiskaupoissa

Suomessa Prime-juomia on ollut saatavilla ainakin osassa K-ryhmän kauppoja toukokuusta lähtien. Toukokuussa hittijuomaa oli myynnissä noin 70 K-ruokakaupassa ja kauppiaat voivat halutessaan itse tilata sitä erikseen valikoimiinsa. Mutsimedia tavoitti Helsingin keskustassa sijaitsevan K-Supermarket Postitalon kauppias Mikko Länsiluodon kertomaan, miten Prime-juomien ympärillä oleva ilmiö näkyy hänen kaupassaan.

– Yritimme metsästää Prime-juomia valikoimaamme jo huhtikuussa, mutta tuolloin emme vielä onnistuneet. Saimme erän juomia toukokuun alkupuolella ja toukokuun edetessä hyllyt tyhjenivät jo kiitettävästi. Kauppamme sijaitsee keskeisellä paikalla ja tällaiset niin sanotut trendijutut ovat erittäin kysyttyjä meillä, Länsiluoto sanoo K-Supermarket Postitalosta.


Hittijuoman korkeat hinnat ovat herättäneet keskustelua myös Suomessa. K-Supermarket Postitalossa Prime-juoman ensimmäinen erä myytiin loppuun ja puolen litran pullo maksoi 14,90 euroa. Nyt kauppaan on saapunut uusi erä juomia ja hinta on ainakin toistaiseksi vielä sama.

– Toivomme, että pystyisimme myymään Prime-juomia edullisemmalla hinnalla tulevaisuudessa. Hinnassa ei kuitenkaan ole meidän puoleltamme ylilyöntiä, koska saatavuus on tällä hetkellä heikko. Sekä maahantuonnissa tukkureilla on myös erinäisiä kuluja alkaen rahdista tulleihin ja veroihin.

Kauppias: ”Tällaista en ole ikinä kokenut”

Erityisen innokkaasti Prime-juomia Helsingin ydinkeskustassa ostavat nuoret, noin 10–12-vuotiaat pojat, arvioi kauppias Mikko Länsiluoto. Asiakkailta tulee kaupan henkilökunnalle säännöllisesti kysymyksiä liittyen trendijuomaan.

– Saamme kysymyksiä paikan päällä myymälässä, puhelimitse kuin myös Facebookin ja Instagramin kautta.

Mikko Länsiluoto yllättyi suuresti, miten vahvasti Prime-juomien ympärillä oleva ilmiö näkyy myös K-Supermarket Postitalossa.

– Olemme myyneet vuosien varrella vaikka mitä laidasta laitaan, mutta tällaista en ole ikinä ennen kokenut. Myymälässämme kävi jokin aika sitten esimerkiksi pari nuorta poikaa kysymässä, onko meillä Prime-juomia jäljellä. He olivat käyneet potkulautojensa kanssa monessa eri kaupassa aika laajalla alueella metsästämässä Primea, mutta se oli joka paikasta loppu. Toivottavasti nuo pojat lopulta löysivät etsimänsä.

Kauppias on myös kuullut, että osa nuorista on säästänyt useamman viikkorahan Prime-juomien ostoon.


FOMO-kokemuksella yhteys trendijuoman menestykseen

Alussa Prime-juomia oli maailman markkinoilla saatavilla vain pienempiä eriä. Markkinoinnin asiantuntija Eddie Hammerman arvioi BBC:lle, että Prime-juomien menestys perustuu hyvin suunniteltuun markkinointiin – joskin tämän mittaluokan menestys tuli varmasti yllätyksenä.

Useissa kaupoissa Prime-juomista on saatavilla kahta eri makua. Juoman hinnat vaihtelevat jonkin verran kauppakohtaisesti. Kuva: Senni Loikala

– Tarjontaa rajoittamalla luodaan tarvetta tuotteelle tai palvelulle. Kyseisessä markkinointitekniikassa ajatuksena on, että asiakasta kannustetaan tekemään hankinta ennen kuin tarjous poistuu voimasta tai ennen kuin rajoitettu tuote-erä myydään loppuun.

Prime-juomien menestys voikin yhdistyä osittain FOMO-kokemukseen (fear of missing out), eli pelkoon paitsi jäämisestä. Jos hittijuomaa ei osta silloin, kun sen näkee kaupassa, ei sitä välttämättä ole enää jäljellä seuraavalla ostosreissulla.

Aivan hetkeen Prime-juomat tuskin poistuvat K-Supermarket Postitalon valikoimista.

– Pidämme tuotteen valikoimissamme niin pitkään, kun sille on kysyntää. Kesällä varmasti on imua myynnissä, kun ihmiset lähtevät keskustaan viettämään kesäpäivää ja haluavat hakea samalla myös Prime-juomaa. Ehkä se on jonkinlaista arjen luksusta.

FAKTAA: Prime-juoma

  • lanseerattiin vuoden 2022 lopulla
  • tuli Suomen markkinoille toukokuussa
  • sisältää muun muassa kookosvettä, antioksidantteja, elektrolyytteja, B-vitamiineja ja BCAA:ta
  • Prime-juomat ovat sokerittomia, maailman markkinoilla oleva energiajuomaversio sisältää kofeiinia

Artikkelin lähteinä on käytetty K-Supermarket Postitalon kauppias Mikko Länsiluodon puhelinhaastattelua, K-ryhmän osto- ja myyntipäällikkö Salla Tuurin kirjallista kommenttia ja BBC:n uutista.

Seuraa Mutsimediaa myös Facebookissa ja Instagramissa!

Teksti ja kuvat: Senni Loikala